sunnuntai 23. maaliskuuta 2014

UUSI HARRASTUS vol 3



Uuden harrastukseni kolmas vaihe oli arvioida keittiöfirmoja ja heidän tarjontaansa sekä tehdä keittiön ostopäätös sen perusteella. Tässä tiivistelmä subjektiivisesta arvioinnistani, joka perustuu omiin tarpeisiini ja mieltymyksiini. Jollain toisella saattaisivat aivan eri asiat painaa vaakakupissa vertailtaessa.  Tekstiä lukiessa on hyvä huomioida, että olen asioinut kussakin liikkeessä vain yhden myyjän kanssa -palvelun taso ei välttämättä kuvasta koko henkilökuntaa.

Minulle asiakaspalvelulla on paljon merkitystä. Ehdottomasti paras fiilis jäi Puustellista. Palvelu oli kaikin puolin moitteetonta: lämmintä ja asiakasta huomioivaa. Ei kuitenkaan lipevää, eikä tyrkyttävää, vaan ammattitaitoisen tyylikästä.





Keittiö.netissä, IKEAssa ja Parmassa palvelu oli myös ystävällistä ja asiakkaaseen kohdistuvaa. Casagranden jälleenmyyjä oli enemmän duunarisorttia kuin varsinainen myyntitykki, mutta ihan ystävällinen tapaus. Tilatuotteella käydessä tuli olo, että olen väärässä paikassa ja he kyllä voivat myydä minulle tuotteitaan, kunhan saavat päättää itse mitä ja häivyn sitten mahdollisimman pian paikalta.

Kvik oli oma persoonallinen lukunsa. Suunnittelun aikana myyjä haukotteli useaan kertaan ääneen, kaiveli nenää ja kynsiään kyllästyneen oloisena ja teki muitakin vastaavia temppuja. Minua tilanne huvitti enemmän kuin harmitti, mutta eihän se totta vie kovin ammattimaista kuvaa asiakaspalvelusta anna. Olin ehkä päivän viimeisenä asiakkaana liikaa hänen väsyneelle ja tympääntyneelle mielelleen...




Minulle on tärkeää, jos olen tekemässä isoa hankintaa, että myyjä osaa vastata kysymyksiini. Puustellilla, Keittiö.netillä ja Parmalla tämä toteutui hyvin. Myyjät tunsivat tuotteensa ja osasivat kertoa niistä tarvittavat tiedot. Tilatuotteellakin myyjä vastasi kattavasti niihin kysymyksiini, jotka uskalsin kysyä. Casagranden, IKEAn ja Kvikin asiakaspalvelijoilla oli enemmän vaikeuksia kysymysteni kanssa, jopa aivan perusjutuissa!

Lähdin keittiöfirmoihin oman pohjasuunnitelmani kanssa. Keittiö.netissä ja Puustellilla suunnitelma huomioitiin kiitettävästi. Myyjät rakensivat siitä piirroskuvia ja ehdottelivat oman ammattitaitonsa mukaisesti parannuksia joihinkin kohtiin. Kvikillä toimintamalli oli samantyylinen, mutta myyjän innottomuus vaikutti koko tilanteeseen negatiivisesti, kun vuorovaikutusyhteys puuttui. Parman lähestymistavasta tarjouksen tekemiseen en pitänyt. Myyjä vilkaisi suunnitelmaani, mutta halusi tehdä varsinaiset suunnitelmansa yksin. Sopii varmaan paremmin sellaiselle asiakkaalle, jolla ei ole roppakaupalla omia ideoita. Casagrande ja Tilatuote edustivat toista ääripäätä:  tekivät tarjouksensa omien piirustusteni pohjalta ilman sen kummempaa suunnittelua. IKEAlla tehtiin myyjän kanssa suunnitelma, mutta käytännössä hän vain liikutti elementtejä tietokoneella minun selostukseni mukaisesti.

Firmojen toimintatahdissa oli eroja. IKEAlta, Keittiö.netiltä ja Kvikiltä sai suunnitelmapiirustukset ja tarjoukset heti ensi käynnillä mukaan. Pidin malttamattomana ihmistyyppinä tästä systeemistä eniten. Puustelli ja Parma halusivat piirrellä rauhassa. Puustellilta sain suunnitelman seuraavana päivänä. Parmalla meni tarjouksen tekemiseen viikko, joka on minun luonteelleni aivan liian pitkä aika! Casagrande ja Tilatuote käyttivät myös hommaan muutaman päivän.

Keittiö.netin myyjän kanssa syntyi ehdottomasti paras asiakassuhde siinä mielessä, että hän teki useampiakin muutoksia suunnitelmaan sähköpostitse viestitellen. Asiakaspalvelua, joka miellyttää minua helppoudessaan. Myös Casagrandella onnistui sähköpostimuutokset vaivatta. Tilatuotteella suhtauduttiin muutoksiin kaikista vastenmielisimmin. Ehkä he eivät ole tottuneet asiakkaisiin, jotka hiovat suunnitelmiaan.

Keittiö.netillä ja Puustellilla on käytössään keittiösuunnitteluohjelmat, joissa keittiöistä tulee mittasuhteiltaan oikeita ja aidon näköisiä. Myyjät osasivat hyödyntää ohjelmia siten, että lopputulos oli houkutteleva. Myös Parmalla ja Kvikillä suunnitelmapiirroksista tuli riittävän kuvaavia ja monipuolisia, vaikka ei ihan yhtä tyylikkäitä kuin kahdella edellisellä. IKEAlla on käytössä vastaavan tyyppinen suunnitteluohjelma, mutta lopputulos oli kyllä lapsellisen kömpelö noihin edellisiin verrattuna. Vähän sama fiilis kuin vertaisi tikku-ukkoa elävään kuvaan. Tilatuotteella ja Casagrandella ei suunnitteluohjelmaa ilmeisesti ole käytössään, kuten edellä mainitsinkin.




Olin odottanut, että keittiöfirmoilla olisi laajemmat tuotevalikoimat. Valikoimassa pidetään ilmeisesti vain sitä, mikä myy eniten, eikä marginaalituotteita meille vastavirtaan uiville.  Jos haluaisin valkoisen korkeakiiltoisen keittiön tummilla työtasoilla, olisin löytänyt loistavia vaihtoehtoja mistä vaan liikkeestä. Mutta kun en halua.

Keittiö.netillä, Parmalla, Tilatuotteella ja Casagrandella on kaikilla tasan yksi ovimalli, joka miellyttää minua niin ulkonäön kuin hinnankin puolesta. Musta viilukuviota jäljittelevä laminaattiovi. Kvikillä, IKEAlla ja Puustellilla löytyy useampia ovivaihtoehtoja, joista pidän. IKEAlla ja Puustellilla on tarjota muitakin hintahaarukkaani sopivia työtasovaihtoehtoja kuin harmaanmustia (IKEAlla punainen ja vihreä, Puustellilla koivu). Puustelli on ainoa firma, jonka vedinvalikoimasta kelpuutin jotain suunnitelmaani.

IKEAsta on saatavilla kaappien rungot tummana ilman järjetöntä hinnannousua. Puustellilla hintearo valkoisten ja tummien kaapinrunkojen välillä on melkoinen, Kvikillä ei ihan niin paljoa. Muista firmoista tummia runkoja ei ollut saatavilla.

Puustellilla runkokoot ja -mallit ovat monipuolisimmat. Osaa tuotteista löytyy jopa 5cm kokovälein. Helpottaa keittiön suunnittelua merkittävästi! Muilla firmoilla runkokoot vaihtuvat 10cm tai 20cm välein. IKEAlla on kaikista yksipuolisin runkovalikoima, eikä esimerkiksi ollenkaan saatavissa yli 80cm leveitä laatikostoja.

Puustellilla rungot tulevat kotiin aina koottuna, niin myös Tilatuotteella ja Parmalta. Kvikiltä ja Keittiö.netiltä saa erillismaksusta rungot koottuna, jos haluaa. IKEAn kalusteet joutuu kokoamaan aina itse. Casagrandella taas tulee erikseen työntekijä kokoamaan keittiön paikalleen. Puustellilla rahti on laskettu mukaan keittiön kokonaishintaan, Tilatuotteella on edullisin erikseen merkitty rahti. Kvikillä on huomattavasti  kalliimpi rahti kuin muilla firmoilla.

Viimeisenä, mutta ei suinkaan vähäisimpänä: hinta. Kaikissa firmoissa suunnittelun lähtökohta oli sama. Se pyrittiin toteuttamaan mahdollisimman hyvin käytettävissä olevilla tuotevalikoimilla. Tarjoushinnat vaihtelivat 2700e ja 7800e välillä. En ollut todellakaan osannut odottaa näin järjettömän suurta hintahaitaria! Halvin oli IKEA ja kallein Parma. Hinta-laatusuhteesta on kovin vaikea mennä sanomaan mitään. Kaikki myyjät kehuvat omian tuotteitaan laadukkaiksi ja laaduttomuus todennäköisesti tulee ilmi vasta käytössä.

Tämän jumalattoman pitkän vuodatuksen jälkeen alkaa näyttää selkeältä minkä firman puoleen tulen kallistumaan. Vai näyttääkö?






1 kommentti:

  1. Hyvää ja perusteellista pohjatyötä! Wau!
    Ikea on fiksu kun ei ole ottanut valikoimiin yli 80cm leveitä laatikostoja, sillä ne eivät kestäisi lastulevyrunkoisina. Kapeampina kestävät ihan hyvin normikäytössä.
    Vetimiä voi etsiä netistä ihan erikseen, valikoimat ovat laajat.

    VastaaPoista